Conecto

Betalingsmodeller og strategi

Betaler du helst med kort, kontant, faktura eller delbetaling? Betalingsmodeller kommer i alle fasonger og til mange ulike formål. Som bedriftsleder må du ha bred kunnskap om betalingsmodeller og du må ha en klar strategi for hvordan du skal få inn penger for salg av varer eller tjenester. Du er neppe alene i i markedet om å selge det du gjør. I tillegg til å konkurrere på pris må du være klar for å konkurrere på betalingsmodell. Gjør du det for komplisert å betale, går kundene til dine konkurrenter istedet.

Gjør valget av betalingsmodell til en viktig strategibeslutning

Ditt firma selger varer og tjenester og fakturer kunder med brev i posten og 14 dagers betalingsfrist. Slik har det alltid vært og det fungerer greit. Men i det siste har flere kunder spurt om de ikke kan betale med Vipps, Klarna eller få betalingsutsettelse. I ditt hode hører du bare merarbeid for din allerede utslitte regnskapsmedarbeider.

 

Hvilke krav kan egentlig en kunde stille til hvordan hun vil betale for en vare eller tjeneste?

 

Egentlig handler det ikke om å tenke ut hvilken betalingsmodell som er best for bedriften. Vi må lære oss å snakke om kundens ønsker. Vil hun betale med e-faktura, brevgiro, avtalegiro, Vipps, kredittkort, PayPal, Klarna eller noen av de andre nettbaserte løsningene? Trenger hun betalingsutsettelse eller vil hun gjøre opp her og nå? Bedrifter har i alt for stor grad vært opptatt av hvordan de skal fakturere og ikke hatt fokus på kunden.

 

Betalingsmodeller og strategi er bransjeavhengig, du må følge med i timen og ligge i forkant av det dine konkurrenter gjør.

I dette blogginnlegget kan du lese mer: Valg av betalingsløsning er en viktig strategibeslutning

 

 

 

Adferdsøkonomi og "pain of paying"

 

 

 

Har du noen gang kjent på at det er lettere å betale for middag på restaurant med kort istedenfor kontanter? Professor i psykologi og adferdsøkonomi Dan Ariely ved Duke University står bak forskning som viser at alle mennesker legger til en såkalt ”moralsk skatt” når de betaler.

 

”Pain of paying” handler om adferdsøkonomi og hvordan vi mennesker agerer, tenker og handler når vi skal ta økonomiske avgjørelser. Økonomifaget er teoretisk på mange måter, men adferdsøkonomi trekker på innsikter fra psykologifaget.

Les mer i denne artikkelen: Hvorfor gjør det så vondt å betale med kontanter

 

 

Last ned gratis guide: 8 nyvinninger som forandret betalingsmodeller og strategi

Med riktig betalingsmodell har du best risikostyring

Med forutsigbarhet kan du ta avgjørelser som er tuftet på kunnskap framfor usikkerhet som i verste fall kan lamme en hel bedrift. Det gjelder derfor å velge en betalingsmodell som er oversiktlig, gjennomsiktig og langsiktig.

 

Risikostyring er et nøkkelord for denne forutsigbarheten. Men hvordan styrer du risiko hvis du ikke har skikkelig kontroll over likviditeten, altså betalingsevnen og pengestrømmen inn og ut av bedriften?

Risikostyring er aktiviteter for å identifisere, estimere og kontrollere kostnader og inntekter knyttet til risiko. Til det trenger vi risikoanalyse.

 

Hele hensikten med en risikoanalyse er at du skal få et grunnlag for beslutninger som må ta i bedriften din. Du må spørre deg:

  • Hva kan gå galt?
  • Hva er sannsynligheten for at det går galt?
  • Hva kan vi gjøre for å unngå dette?
  • Hva er konsekvensene dersom det likevel går galt?

Dersom du kan svare skikkelig på disse spørsmålene har du en god risikoanalyse, og du har et godt grunnlag for en god risikostyring.

 

Det er når du ikke kan besvare disse spørsmålene skikkelig at nye løsninger kan hjelpe deg å få oversikt.

PSD2 og konsekvenser for betalingstjenester

I praksis står nå utenlandske aktører og banker på døren, klare for å gå inn i det europeiske og norske betalingsmarkedet. Derfor må du være forberedt og tilpasse deg. PSD2 eller Revised Payment Services Directive, berører myndigheter, banker, fintech-selskaper og bankkunder. Intensjonen med direktivet er å legge til rette for økt konkurranse i markedet for betalingstjenester, fremme innovasjon, styrke sikkerheten for nettbetalinger og tilgang til konto.

 

Det er en erkjennelse at rundt 60 % av alle innbyggerne i EU ikke eier et kredittkort. I Norge har vi opptil flere kort hver. PSD2 skal sikre at EU-borgerne kan betale på nett direkte fra egen bankkonto uten å bruke kort. For forbrukerne vil det bli mulig å få sammenstilt kontoinformasjon på ett sted, på tvers av bankforbindelser. Dette vil gjøre det lettere for forbrukerne å holde oversikt over egen økonomi. Kunden bestemmer selv hvem som skal få tilgang til personopplysningene. Samtidig er bankene nødt til å forenkle tilgangen til deres kundebehandlingsprogrammer for nye aktører, og øker dermed tilgangen til kundebasene deres.

 

Som en direkte konsekvens må norske banker innovere for å beholde eller forsterke kundelojaliteten.

Du kan lese mer om dette i artikkelen: Nytt EU-direktiv: Hvilke konsekvenser har PSD2 for betalingstjenester?

8 nyvinninger som forandret betalingsmodeller - Conecto

Ta vare på bedriftens omdømme

Noen ganger ønsker du å bli omtalt i avisa eller på sosiale medier på grunn av noe bra bedriften har gjort. Det kan være gode resultater, nye metoder eller en ansatt som har utmerket seg. 

 

Men stort sett ønsker du å unngå å havne i spaltene, for det kan ofte handle om en negativ opplevelse for dine kunder.

 

Har du egentlig oversikt over hele kundereisen? Også den som handler om inkasso?

 

Faktum er at du har en relasjon til kunden hele veien, også etter at fordringene er overlatt til inkassoselskapet. Og da gjelder det å velge sitt inkassoselskap med omhu.

 

Det finnes nemlig inkassoselskaper som ikke akkurat imponerer myndighetene. "Vi må ta et inkassooppgjør", har forbrukerdirektør Randi Flesland sagt til E24, og peker spesielt på at noen inkassoselskaper sender ut krav som er direkte ugyldige. Resultatet av slike krav er misfornøyde forbrukere. Da er veien kort til Facebook eller avisspaltene.

 

God og løsningsorientert dialog er avgjørende for raskt oppgjør. Skyldner har ofte mange fakturaer som skal betales. Det er viktig at «våre» fakturaer prioriteres. Vår dialog med skyldner er forankret i Conecto sine verdier og leveregler og danner plattformen for hvordan vi opptrer og kommuniserer. En god løsning for én skyldner er ikke nødvendigvis en god løsning for en annen. Derfor blir vår evne til å lytte og kommunisere svært avgjørende for utfallet.

 

Last ned gratis guide: 8 nyvinninger som forandret betalingsmodeller og strategi

Dette er de viktigste betalingstrendene i 2018

Skal du følge med i utviklingen må du vite hva som beveger seg på bank- og finanshimmelen. Iren Rutle er Conectos ekspert på dette feltet og i denne videoen deler hun sine erfaringer og spådommer med markedssjef Petter Adde og med deg.

 

 

 

Slik forandret disse nyvinningene måten vi betaler på i dag. Et annet ord for innovasjon er nyvinning. Det signaliserer at noe både er nytt og at du oppnår vinning ved det. I vår bransje foregår det mye og raskt om dagen. Her er noen av nyvinningene som du bør kjenne til.

 

 

VIPPS

 

Mobiltelefonen er utvilsomt den nye lommeboken. Når hadde du sist kontanter i lomma? DNB lanserte Vipps-appen i 2015 og tok hele bankmarkedet på senga. De tilbød en betalingsapp som fungerte for alle – uavhengig av bank. Tidligere hadde bankene tatt godt vare på sine egne kunder, men Vipps henvendte seg til bankbrukere fra hele markedet på tvers av kundeforhold.

 

Til nå har hele 2,6 millioner nordmenn installert appen Vipps på smarttelefonen sin og tallet stiger, ifølge DNB selv. De forteller også at det gjennomføres 300-400.000 transaksjoner daglig på normaldager. I starten fungerte Vipps til vennebetaling: «Vippser du meg?» har blitt dagligtale. Du behøver kun et telefonnummer, da kan du både sende og motta penger direkte i appen.

 

UBER

 

Uber har strømlinjeformet transporttjenesten og er i ferd med å kapre store markedsandeler fra den tradisjonelle drosjenæringen i flere storbyer.

 

Alt foregår i en applikasjon på telefonen din: Du legger inn destinasjon, velger bilklasse og får beskjed om hva turen vil koste. Så angir du et sted du vil bli plukket opp, du følger bilens vei mot ditt pick-up sted og når du etter reisen slippes av trekkes den avtalte summen fra kredittkortet du har lagt inn i appen. Ingen kontanter, ingen kredittkortmaskiner – bare sømløs betaling. Noen sekunder senere får du via mobilen anledning til å gi sjåføren en stjernerangering og ekstra tips. Uber har tatt verden med storm, men ikke Norge.

 

APPLE

 

Du trodde kanskje at det var nettopp design og teknologi som gjorde iPhone til en braksusess? Jo, det er det også, men betalingsmodellen og hvordan den forandret vårt tankesett er kanskje en enda større suksessfaktor.

Les gjerne denne artikkelen: Betalingsmodellen gjorde iPhone til en suksess 

Et par måneder etter at App Store ble lansert fantes det mer enn 3000 tilgjengelige apper, hvor av 90% kostet mindre enn 100 kroner per stykk. Majoriteten kostet kun seks kroner. Bare den første måneden ble det lastet ned 60 millioner apper, og selskapet hadde solgt for 30 millioner dollar.

 

I dag er Apple ett av verdens ti største selskap på Fortunes globale liste: Fortune om Apple.

 

KLARNA

 

Klarna har tatt mål av seg å være for bankindustrien det som Ryanair har vært for flyindustrien. De har i dag over 60 millioner kunder verden over – og de vokser.

 

Sammenligningen med Ryanair var det medgründer Sebastian Siemiatkowski som selv kom med i et intervju med Financial Times og som ble referert til i E24. Sammen med Nikalas Adalberth og Viktor Jacobsson deltok han på den årlige entreprenørkåringen ved Handelshøyskolen i Stockholm med deres ide om å gjøre kjøp og salg via nettet sikrere. Selskapet ble grunnlagt det samme året i 2005. Siden har pilene pekt oppover og de har tjent penger hele veien. I tillegg har sterke investorer kommet til.

 

BITCOIN OG BLOCKCHAIN

 

Når vi skal snakke om Bitcoin kommer vi ikke utenom begrepet Blockchain. Handel med digital valuta som Bitcoin er bare en av mange måter å bruke blockchain-teknologi på.

 

Blockchain er grunnteknologien og ligner en slags distribuert regnskapsbok. Postene som ligger inne i systemet, er ikke mulig å manipulere og de er åpent tilgjengelig på alle tilknyttede datamaskiner verden over. Systemets styrke er transparens, åpenhet og muligheten det gir for å validere informasjonen som ligger der – altså sikkerhet.

 

AMAZON GO

 

Her i Norge har blant annet Meny, Coop og Ikea tilbudt selvbetjente kasser i flere år. Disse lar deg skanne varene dine og betale med et kredittkort, uten hjelp av en kassamedarbeider. Selvbetjening har dessuten vært utbredt på togstasjoner, flyplasser og kinoer i en årrekke. 

Amazon Go var først ute med en helt selvbetjent matbutikk i Seattle, USA. Her kan du handle varer kun med en applikasjon på mobilen og en rekke sensorer og kunstig intelligens som hjelpemidler. Alle varene registreres i den virtuelle handlekurven og du betaler når du forlater butikken, med din Amazon-konto. Du slipper å gå via en kasse og du slipper kø. Men det er ikke bare i USA at dette er i ferd med å bli et mer utbredt fenomen. The Verge melder at Amazon ønsker å ta med seg konseptet til Europa.

Conecto holder deg oppdatert

For å drive handel i dag må du ikke bare ha grunnleggende kjennskap til betalingsmodeller og strategi for hvordan du skal få inn penger fra kundene dine. Du må ha inngående kunnskap om hvordan betalingsmodellene virker og hvordan kundene tenker og hva de ønsker. Utviklingen går i rasende fart og spådommen er at det ikke stopper her. 

 

I Conecto er vi oppdatert på det som skjer og vi deler gjerne av vår kunnskap med deg som kunde. 

Kontakt meg om dette